Euroopan animaatio ei pakene maailman todellisuutta

  • 22/03/2021
Heikki Jokisen raportti Cartoon Moviesta.

Pitkä eurooppalainen animaatioelokuva on voimissaan ja voi hyvin. Tämän todisti maaliskuussa poikkeuksellisesti verkossa järjestetty yhteistuotantotapahtuma Cartoon Movie. 

Nyt 23. kerran järjestetyn tapahtuman konsepti on hioutunut toimivaksi jo vuodesta 1999. Kaikkiaan 900 osallistujalle esiteltiin 55 uutta elokuvahanketta 16 maasta. Niiden yhteenlaskettu pituus oli 76 tuntia ja budjetti 297 miljoonaa euroa. 

Mitä me sitten näimme? Kuten jo muutamana viime vuonna, aikuisille suunnattujen, yhteiskuntaa ja historiaamme peilaavien hankkeiden osuus oli merkittävä. Kipeätkään aiheet eivät unohdu ja katsojille halutaan tarjota ajateltavaa silmänruoan ohella.

Nuorille aikuisille tai aikuisille suunnattujen hankkeiden määrä kasvoi viime vuoden 21 prosentista 27:een prosenttiin. Niistä moni käsitteli syrjinnän, etnisen tai poliittisen vainon sekä luonnon ja ihmisen suhteen kaltaisia aiheita. Eurooppalainen animaatio ei käännä selkäänsä maailmalle ja piiloudu tähtisumuihin, ainakaan kokonaan.

Red Jungle

Sissejä ja Baskimaata

Jo tuotannossa oleva Red Jungle on komea hanke. Juan José Lozanon ja Zoltan Horvathin ohjaama ranskalaiselokuva kertoo Kolumbian FARC-sissijoukkojen kakkosmies  Raul Reyesistä. Maaliskuussa 2008 Kolumbian armeija ja CIA onnistuvat tappamaan hänet. Reyesin tietokoneilta löytyi 11 600 sähköpostia, jotka kertovat kaiken niin sissien toiminnasta kuin Reyesin omista tunnoistakin.

“Jokainen kohtaus pohjautuu vahvasti dokumentteihin, mutta käytämme täysipainoisesti fiktion koodeja ja työkaluja tämän todellisuuden välittämiseksi”, Lozano kertoo. Tulos onkin komea: rotoskoopattu elokuva onnistuu näyttämään viidakon värit ja tunnun sekä siirtämään sen yhdeksi tarinan hahmoista. Sissisodan sisäänpäin kiertyvä logiikka päätyy eristymiseen kansasta.

Yhteiskunnallinen espanjalaiselokuva on myös Fermin Muguruzan ohjaus Black is Beltza II. Elokuvan vuonna 2018 ensi-iltaan tullut ykkösosa loppui vuoteen 1967. Nyt tuolloin syntynyt ja Kuubassa kasvanut Ainhoa alkaa selvittää baski-isänsä kohtaloa. Tie vie aina Libanoniin ja Afganistaniin.

“Tämä on poliittinen trilleri kylmän sodan lopulta” ohjaaja sanoo. Elokuvan hahmosuunnittelija sanoo asian selvemmin. Hän halua taiteellaan “yhdistää feministisen sekä luokka- ja kulttuuritaistelun”.

Tuottaja kertoo rahoituksen tulevan pääosin Baskimaasta. “Espanjan televisio ja elokuvainsituutti ICAA eivät tukeneet meitä tälläkään kertaa”.

Winnipeg

Pakolaisuuden vuosisata

Pakolaisuus ennen ja nyt nousee esiin useissa hankkeissa. Espanjalaiselokuva Winnipeg kertoo unohtuneen palan historiaa. Puoli miljoonaa espanjalaista joutui pakenemaan kenraali Francon fasistisen vallankaappauksen tieltä.

Olot ranskalaisissa leireissä olivat surkeat ja tuolloinen Chilen konsuli, runoilija Pablo Neruda sai 2 200 pakolaista siirretyksi vuonna 1939 Winnipeg-laivalla Chileen.

Elio Quirogan ja Beñat Beitian ohjaama elokuva seuraa tätä pakoa 7-vuotiaan Julian silmin. “Tämä on tarina solidaarisuudesta ja esimerkki rohkeudesta”, he sanovat.

Nadia Nakhlén ohjaus Birds Don’t Look Back kertoo 12-vuotiaan orpotytön paosta Syyrian sodan kynsistä. Orientaalinen nykymusiikki solmii yhteen elokuvan teemoja ja ihmisiä runollisesti kerrotussa ranskalaiselokuvassa.

Flavours of Iraq

Flavours of Iraq on irakilaissyntyisen ranskalaisen journalisti Feurat Alanin kuvaus isänsä, aktiivisen kommunistin, kokemuksista Irakissa. Elokuva yhdistää vahvan graafiseen tyyliin elämän arkea ja elämyksiä. 

Alan ja ohjaaja Léonard Cohen ovat jo aiemmin tehneet samoista teemoista menestyneen sarjakuva-albumin sekä tv-animaatioiden sarjan Artelle.

Maryam and Varto taas vie katsojat armenialaisten kansanmurhaan Osmanien valtakunnassa 1915. Ranskalaiselokuvan ohjaavat Gorune Aprikian ja Alexandre Heboyan. He käsittelevät yhä kiistanalaisia tapahtumia ymmärtävästi: pakenevat armenialaislapset saavat apua turkkilaismieheltä.

Bear Park

Hiihtoa Karhupuistossa

Suomalaisia värejä Cartoon Moviessa edustivat kunniakkaasti Leena Jääskeläinen ja Kaisa Penttilä elokuvallaan Bear Park. Tarina kiertyy hiihtokilpailujen ja niihin valmistautumisen ympärille. 

“Haluamme tehdä lapsille viihdyttävän elokuvan, mutta jossa on vakaviakin asioita”, Jääskeläinen sanoo. Perheen ristiriidat ja niistä selviäminen nousevat nekin esiin.

“Riitelevät vanhemmat ovat yleisiä elävässä elämässä, mutta miksi he ovat niin harvinaisia lastenelokuvassa?”, Jääskeläinen kysyy. “Haluamme osoittaa elokuvassa, että vanhempien pulmat eivät ole lasten syytä tai vastuulla”, Penttilä lisää.

Elokuva yhdistää esine- ja piirrosanimaatiota luoden tunnistettavan visuaalisen ilmeen. “Halusimme tehdä elokuvan, jonka jokainen ruutu kertoo, että se on Bear Parkista, Penttilä sanoo.

Corto Maltesen aukio

Ranska on yhä animaation valtamaa. Nyt Cartoon Moviessa nähdyistä hankkeista sieltä tuli 21. Vuonna 2019, ennen koronaviruksen luomia poikkeusoloja, maassa tuotettiin 10 pitkää animaatioleokuvaa sekä 259 tuntia tv-animaatiota. 

Animaatio on vientituote. Kaikkiaan 43 ranskalaista teatterianimaatiota esitettiin ulkomailla, missä ne keräsivät 5,9 miljoonaa katsojaa.

Bordeaux, jossa Cartoon Movie on viime vuosina pidetty, ja sen kotimaakunta Nouvelle-Aquitaine satsaavat näkyvästi animaatioon. Tänä vuonna Cartoon Moviessa oli peräti kahdeksan hanketta, joita tehdään ainakin osin alueella.

Täydentyvä infrastuktuuri lisää monipuolisen luomisen mahdollisuuksia, kuten Bordeauxin uusi Luovan kulttuurin talo MECA. Mitä muutakaan voisi odottaa rakennukselta, jonka katuosoite on sympaattisesti Corto Maltesen aukio?

Heikki Jokinen

Tutustu Cartoon Movien tarkemmin täältä.

Top